maandag 25 mei 2009

Stemmen

Mijn maatschappij-leraar vertelde ons in het begin van 3 Havo het volgende:"Als je niet gaat stemmen, dan krijgt de partij waar je het meest op tegen bent een stem minder tegen zich. En zo geef je ze eigenlijk een stem."

Het klinkt maf, maar het is wel zo. Stel je bent qua gevoelens een links denkend persoon en wilt absoluut niet dat Wilders in de 2e kamer komt. Als je dan niet gaat stemmen wordt jouw stem, onder de andere niet-stemmers verdeelt onder alle partijen, dus ook onder meneer Wilders.

Daarom vind ik het belangrijk om wél te gaan stemmen. Of het nou over de gemeente, provincie, regering of nu de Europese Unie gaat. Hoewel ik qua gevoel minder met de EU heb en ook weinig van de manier van werken weet zijn er wel standpunten die ik belangrijk vind.



Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat het homo-huwelijk in de hele EU erkent wordt. Ik vind het ook belangrijk dat de EU vooruitstrevend blijft met milieu afspraken en niet blijft wachten op Amerika en/of China.

Omdat ik geen tijd en zin heb om van iedere partij het programma te lezen heb ik de Stemwijzer gedaan van 1vandaag. Deze is hier te vinden. Het zijn 30 eens/oneens vragen. Je bent er hooguit 5 minuten aan kwijt.

Ik kwam uiteindelijk uit op de partij LibDem. Ik had daar nog nooit van gehoord. Het is een vrij nieuwe liberaal democratische partij. Opgericht in 2006 net voor de vorige 2e kamer verkiezingen.

Of ik ook echt op deze partij ga stemmen weet ik nog niet. Ik voel me niet lekker bij het stemmen op zo'n jonge partij. Ik heb nog even de tijd want we hoeven pas op 4 juni te stemmen, dat is volgende week woensdag.

Gaan jullie stemmen? En waarom wel of niet? En... op welke partij als je het al weet?

--------------------------
banner1

23 reacties:

Anoniem zei

In België is er stemplicht, maar ik ben nét een weekje te jong om te moeten gaan stemmen :)
Eigenlijk ben ik er wel blij om, ik weet veel te weinig van politiek om een deftige mening te kunnen vormen!
Maar wat je zegt is helemaal waar, mijn ouders zeggen dat ook altijd :)

ioon zei

Oh ja dat heb ik ooit gelezen dat er stemplicht is in België. Ik vind dat eigenlijk wel goed :)

Sanne zei

Ik vind het echt erg als mensen niet gaan stemmen, en vervolgens wel klagen over hoe erg het in Nederland is. Of mensen die zich niet verdiepen in standpunten en gewoon lukraak stemmen... nog zoiets.
Ik heb de stemwijzer gedaan en kwam op de PVV uit maar omdat er zoveel onbekende partijen zijn, ga ik me eerst in ze allemaal verdiepen voordat ik ga stemmen. Wil wel een goede keuze maken want Europa heeft veel invloed op ons.

Marlinda zei

Goed dat je gaat stemmen! Lijkt me wel een moeilijke keuze! Ik hoef er gelukkig nog niet over na te denken ;-)

Dennis zei

Het probleem is.. Alle partijen zeggen en beloven veel maar uiteindelijk is het allemaal gelogen. Kijk naar Wouter Bos.. Die heeft ook iedereen bedonderd en zegt dat de crisis door de burger komt terwijl de banken de schuldige zijn. Maar goed.. Ik ben mijn stemkaart vergeten helaas.. Ik wou gaan stemmen op Harry Bommel figuur van de SP.

ioon zei

Ja wat dat betreft mag onze politiek wel een cursus eerlijk zijn krijgen... Nu met het CDA heerst er een gevoel van 'het gewone volk is te dom dus we vertellen ze maar de helft of een sprookje."

Danique zei

Ik heb die stemwijzer nu 2 keer in gevuld, gisteren en vandaag, en 2 keer komt GroenLinks op de eerste plaats. Niet heel erg verrassend, ik ben wel voor veel van hun standpunten.

Op zich heb ik geen hekel aan hoe het nu in eens land gaat met de huidige regering, hoor. Het kan altijd slechter, denk ik dan, kijkend naar andere landen in de wereld..
Maar goed, ik moet nog eventjes wachten met stemmen, ik ben nog maar 16. Maar ik vind het belangrijk dat wanneer ik mág stemmen, ik op de hoogte ben van alle partijen etc.

ioon zei

Goed van je dat je er nu al mee bezig bent. Wel frustrerend dan om nog niet te mogen...

Shazz zei

Ik ga inderdaad stemmen om de reden die jij aangeeft. Daarnaast vind ik het een voorrecht om te mogen stemmen, zijn zat landen waar het niet mag of waar alleen mannen het mogen en puur daarom stem ik al.
Het homohuwelijk vind ik ook erg belangrijk. Ik denk overigens dat ik deze keer ga stemmen op de partij van de dieren. Vind het zo onwijs raar dat een leven wezen voor de wet een 'ding' is. Daarnaast zijn er zoveel misstanden, dierenproeven etc. die ik echt niet vind kunnen in deze moderne tijd...

Shazz zei

Heb trouwens de stemwijzer gedaan net. Blijkt dat ik het meest overeenkom met de SP. Daar heb ik overigens altijd al op gestemd. Maar deze keer ga ik eens 'vreemd', even op de PvdD stemmen ;)

Anoniem zei

Groen links is blijkbaar mijn partij.
Ik ga niet stemmen want ik ben pas 16.
Maar ik wil wel echt heel graag stemmen.
En welke partij is ook voor stemmen van jonge mensen ?

Eline zei

Volgens de stemwijzer moet ik of op de PvdA of op GroenLinks stemmen. Ik moet er nog even goed over nadenken.
Ik zeg altijd: als je niet stemt, mag je ook niet klagen.

Anoniem zei

Idd in België stemplicht, maar omdat ik examens heb, heb ik een attest om niet te gaan stemmen.. Maar ik wou eigenlijk graag stemmen op een bepaalde partij, dus heb ik een volmacht gegeven aan mijn papa om te gaan stemmen in mijn plaats :) opgelost dan hehe :)
En ik vind het goed van je dat je gaat stemmen, ook al hoeft het niet!

Dhini zei

Ik heb de stem bericht ontvangen en dit is voor 2de x in Nederlands stemmen

www.martinemussies.nl zei

Goed blogje! Echt top dat je hier aandacht aan besteed, want ik vind het zoooo jammer als mensen niet stemmen (tenzij het om principiële redenen is, als je b.v. journalist bent). Mijn hart zit links, ik stem eigenlijk altijd SP, soms GroenLinks. En ik baseer me daarbij eigenlijk nooit op een stemwijzer, maar lees gewoon zoveel mogelijk van alle partijprogramma's. Liefs vanuit Rusland! x MM

Maaike zei

Allemaal links? Veel mensen op groen links.

Ik neig meer naar het rechtse, maar ik ga niet stemmen. Sorry, haha.

ilse zei

Ik had de stemwijzer gedaan en daar kwam VVD en PVDA uit. Maar ik snap er echt geen zak van, weet bijgod niet wat een rechtse, of linkse, partij is. En het interesseert me ook niet zo veel eerlijk gezegd.. Als ik volgend jaar mag stemmen sta ik voor dat stemding en druk ik willekeurig op een knopje. Heb ik toch gestemd. :')

En over m'n layout, ik had van iemand gehoord dat ik een dummy div onder de tekst moet doen, maar ik heb geen idee hoe of wat. Als je vriend wat weet hoor ik het graag!

kim zei

@Ilse.. gewoon maar lukraak stemmen?? Da's naar mijn mening nog erger dan niet stemmen.

Ik vind ook dat iedereen stemplicht moet hebben hier in NL!
En dat een week voor stemmen iedereen van 18+ een kort boekje geven waarin in duidelijke, begrijpbare taal staat wat die partijen precies willen en wat het verschil is etc.

Ik ben 17, dus mag net niet stemmen..:(
als ik mag stemmen doe ik dat zeker op een linkse partij (SP, PvdD of GroenLinks).

xx kim

Daisy zei

Ik ben verplicht om te stemmen want ik woon in België. Ze hebben me zelfs de taak gegegeven om in een stemlokaal te zitten en daar te helpen! Die kan ik helaas ook al niet weigeren tenzij ik een boete wil....PPPPFFFFF en daar kijk ik erg tegen op!!

ioon zei

Dat is inderdaad weer teveel verplichting. Ik zou ook niet de hele dag in het stemlokaal willen helpen...

Annemiek zei

Wat heb je nou uiteindelijk gestemt?

ioon zei

Ik ben uiteindelijk toch voor de SP gegaan. Ik had nog een andere stemwijzer gedaan en daar kwam ik weer meer bij de SP uit. Toen heb ik zitten nadenken over wat ik nou echt belangrijk vind en ben ik toch maar voor de SP gegaan.
Ik heb wel op een vrouw gestemd. Dat vind ik altijd belangrijk :D

Annemiek zei

haha. ik stem juist liever op een man! erg he. haha

Een reactie posten

Over mij

Een paar kreten over mij:Eigenwijs, koppig, 24 jaar, samenwonend, relatie, student, huishoudelijk medewerker thuiszorg, vrijwilliger Stichting Leergeld Oss, bijna verhuizen!

Ik hou van: scrub, gezichtsmaskers, koken, lezen, badderen, films en slapen.