woensdag 20 mei 2009

Onze narcistische samenleving.

Vandaag moest ik voor het eerst sinds een lange tijd weer een keertje naar school. De woensdag is standaard voor de Minor (een deel andere opleiding die je moet volgen).

Ik volg de minor Toegepaste Psychologie om zo wat meer bewijslast te krijgen voor in mijn portfolio. Met name over gesprekstechnieken en wat interessante kennis onderdelen. Zo hebben we een onderdeel Motivatie gehad en ben ik nu bezig met Conflicthantering en Persoonlijkheid.

Toevallig met het onderdeel persoonlijkheid hadden we het over de verhuftering van onze samenleving. Mijn leraar vertelde over dat dit alle lange tijd door psychologen en sociologen gezien wordt maar dan onder een andere naam. Namelijk de individualisering van onze samenleving.

Hij noemde ook de term narcisme. Dat is een term dat mensen omschrijft die heel erg vol zijn van zichzelf. Bijvoorbeeld mensen die zichzelf hoogbegaafd noemen terwijl daar geen bewijs van is. Ze vertellen over eigenschappen en prestaties die ze niet behaald hebben of niet kunnen bewijzen.

Een ander kenmerk van een narcist is dat hij geen of weinig empathisch vermogen heeft. Hij kan zich dus niet inleven in anderen. Ook hebben zij last van buitensporige bewondering over eigen kwaliteiten. Ook zoeken zij mensen op die belangrijk zijn voor hen, die hun hoger op kunnen helpen, alle anderen zijn pleps of minderwaardig.

Een laatste kenmerk is dat zij vaak jaloers zijn op anderen of denkt dat anderen jaloers zijn op hem.

Enkele geleerden vinden dat onze samenleving narcistisch wordt. We zijn alleen met ons zelf bezig. Als we niet het hoogste niveau van opleiding halen dan doen we er niet toe. Als iemand anders een mooie auto heeft dan vinden wij dat wij die ook verdienen. Er blijft altijd een verlangen naar meer en beter, terwijl we al zoveel hebben.

Er heerst tegenwoordig meer schaamte dan schuld-besef. In plaats van dat iemand zich schuldig voelt voor wat hij iemand aan gedaan heeft, heerst er een schaamte gevoel dat iemand hen aangesproken heeft op gedrag.

Ik merkte vanochtend zelf in de trein hoe egocentrisch we bezig zijn in ons landje. Mensen zitten in drukke coupé's met hun tas naast zich op een stoel. Als je vervolgens vraagt of je daar mag gaan zitten krijg je een vuile blik toegeworden, een diepe zucht en dan kun je zitten. Waarom vraag ik me dan af. Zien zij niet dat het druk is? Snappen ze niet dat iedereen graag wil zitten?

Hetzelfde geldt natuurlijk voor het bellen in de trein. Rotzooi gooien op straat maar ook dingen als door rood rijden. Bij het door rood rijden, en ander hufterig gedrag in het verkeer, denken mensen niet na wat hun gedrag kan veroorzaken bij andere mensen.

We moeten ons echt wat empathischer gaan opstellen naar elkaar. Leef je in hoe een ander zich er bij voelt.

Dit mooie spreekwoord slaat de spijker op de kop:

"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet"

Hoe kijken jullie aan tegen deze ontwikkelingen in ons landje?

15 reacties:

Marlinda zei

Ja,, als je een tijdje niet naar school bent geweest valt het altijd weer tegen ;-)

The Secret Garden zei

ik weiger te vragen of ik op het plekje van iemands tas mag gaan zitten. ik ga gewoon voor een persoon stilstaan, dan halen ze meestal meteen hun tas weg en zeggen ze sorry. Soms ook niet, dan ga ik gewoon met mijn kont bovenop die tas zitten HAHAHA!

ioon zei

Hahaha ja dat kan ook Serena xD Ik vraag het meestal. Eigenlijk geen idee waarom, ik weet gewoon niet wat ik anders moet zeggen xD

Eline zei

Ik vind het een slechte ontwikkeling. Al denk ik dat er wel verandering in kan komen, doordat heel veel mensen zich er wel bewust van zijn.

kim zei

sorry, maar zonder te vragen of je ergens mag zitten en gewoon met je kont bovenop iemands tas gaan zitten vind ik net zo onbeschoft als je tas daar zomaar neer zetten terwijl het heel erg druk is hor..

Verder ben ik het helemaal met je stuk eens Ioni!
Vooral aan die koters in de trein die hun muziek zo hard zetten dat iedereen mee kan luisteren heb ik zo'n hekel!
Dan vraag ik of ze 't zachter willen zeggen horen ze me niet eens!

xx kim

kim zei

zeggen = zetten (A)

Shazz zei

Whaha de uitleg bij de term narcistisch slaat zó op mijn leidinggevende.

Inderdaad, mensen worden steeds asocialer. In de tijd dat ik nog veel met het OV naar school ging, vroeg ik het wel altijd netjes of ik er mocht zitten. Keken ze dan boos of zuchten ze, bedankte ik ze altijd heel vrolijk. Vaak kreeg je dan wel een fake 'graag gedaan' of glimlach terug. Ach.. als ze maar wisten dat ze fout zaten ;) Heb het gehad dat ik vaak dezelfde mensen tegen kwam in het OV en zij idd gewoon stug de tassen lieten liggen en als ik ze dan aankeek ging de tas weg, zonder dat ik wat hoefde te vragen. Dus ze leerden er wel een heel klein beetje van ;)
Maar in Utrecht in de tram zitten op bepaalde tijden doe ik niet meer graag. Ik erger me helemaal kapot als ik in Kanaleneiland rij met de tram, mensen hebben muziek aanstaan op de mobiele telefoon zodat iedereen het kan horen, schreeuwen, houden de deuren open, waardoor de tram ontregelt raakt, voeten op de bank, niet opstaan voor ouderen en zwangere vrouwen... Me loves m'n auto-tje :D

Nu merk ik vaak op de snelweg dat mensen met invoegen zo lullig lopen te doen, dan wil je invoegen en geven ze snel gas zodat je er niet tussen kan. Scheelt dat het vaak mensen zijn met een dure auto en ik al een kapotte bumper met ducktape heb, waardoor ze toch vaak denken hoooo even: een vrouw achter het stuur met een kapotte bumper, laat die maar even voorgaan anders heb ik straks ook een kapotte bumper. Dus met andere woorden, als m'n invoegstrook bijna op is en ze laten me er niet tussen, flikker ik gewoon m'n wagentje ervoor. Maar ook met ritsen op de snelweg, gaat het niet altijd zoals men in de reclame aangeeft hoe het moet.. Ze gooien vaak alles dicht, waardoor er weer files komen...

ioon zei

Ja dat is het precies wat ik bedoel. Mensen denken alleen aan zichzelf, en daardoor ga je zelf ook aso doen (auto ervoor gooien) omdat je anders nooit op je bestemming aankomt.

En zo krijg je een cirkeltje waarbij mensen iets doen omdat iemand anders het doet en vergeten hoe vervelend ze het zelf vinden.

Bijvoorbeeld: Ik hoor regelmatig studenten zeggen dat ze een fiets gaan stelen omdat hun fiets ook gestolen is. Kromme redenatie toch? Ze vergeten dat ze daarmee iemand hetzelfde leed aan doen als ze zelf hebben gevoeld.

Maaike (Honestbeauty) zei

Ik ben ook een beetje narcistisch :p maar niet zo extreem dat ik dingen ga verzinnen die ik niet gedaan heb.

Ik ben wel zo het type dat vol trots z'n fotoalbum van de vorige reis aan iedereen wil laten zien. En iedereen in mijn vriendenkring persé wil leren buikdansen en het dan stiekem leuk vind als ze het moeilijker vinden dan dat het eruit ziet.

Er zijn psychologen die beweren dat je ALLES voor jezelf doet. Zo zal je geen geld geven aan een bedelaar om die te helpen, maar om je eigen schuldgevoel (of schaamtegevoel) te onderdukken enzo ..

het is één van de zovele maatschappelijke veranderingen. Zo is shoppen de nieuwe religie geworden volgens sociologen ( de kerken zijn leeg, de winkels vol, bij deze beken ik volledig schuld, moet ik dan een tijdje niets kopen om vergiffenis te vragen ofzo?? :D)

In Gent is het wel de gewoonte dat je een fiets 'terugsteelt' daar is gewoon een heel circuit fietsen die van niemand zijn die je vrij kan gebruiken en dan terugzetten. Er zijn wel regels: alleen oude fietsen die niet aan de ketting liggen bijvoorbeeld.

ioon zei

Ja iedereen heeft wel narcistische trekjes hoor. Gelukkig ben je pas een narcist als, ik geloof, je 9 van de 10 kenmerken uit de DMS-IV hebt. Dat zullen maar weinig mensen redden.

Mooi circuit in Gent. Ik denk dat zoiets hier niet zou werken omdat mensen dat dingen thuis neer gaan zetten of zelf er een eigen slot omheen leggen.

Soraya zei

Pfff zoooooo herkenbaar.
Ook in mijn directe omgeving.
Ik merk echt wel dat iedereen er ook gewoon in meegaat, merk dat mensen minder aan anderen denken en vooral aan zichzelf.

Voorbeelden hierboven zijn zo herkenbaar.
Vooral de muziek keihard aanzetten op openbare plekken, vreselijk!

Angela zei

Ik vind dat je helemaal gelijkt hebt, mensen denken tegenwoordig allleen maar aan zichzelf. Maar ik moet zeggen, af en toe tref ik dan net wel iemand die mij laat invoegen, of zwaait omdat ik de persoon voor laat gaan en van zoiets simpels kan ik écht heel vrolijk worden! Lieve mensen bestaan dus toch!

O, en wat een supertoffe layout heb je! Heb je die zelf gemaakt, of ergens gedownload? Groetjes Angela

ioon zei

Ik heb 'm helemaal eigenhandig gedownload ;)
http://btemplates.com/

mascha zei

Oh, ik kan echt slecht tegen narcisten.. bleh!

En ja mee eens, bij zo'n tassensituatie ga ik het liefst nog de discussie aan 'Hoe komt het dat je zo boos zucht als ik vraag of ik hier wil zitten?'

ioon zei

Oh dat durf ik echt niet, zo'n discussie aan gaan! Maar in mijn hoofd zou ik het graag doen...

Een reactie posten

Over mij

Een paar kreten over mij:Eigenwijs, koppig, 24 jaar, samenwonend, relatie, student, huishoudelijk medewerker thuiszorg, vrijwilliger Stichting Leergeld Oss, bijna verhuizen!

Ik hou van: scrub, gezichtsmaskers, koken, lezen, badderen, films en slapen.