zaterdag 28 maart 2009

Vrijwilligerswerk

Laatst noemde ik het al in één van mijn stukjes en daarom dacht ik dat het tijd is om er iets meer over te vertellen.

Waar heb ik het dan over... Mijn vrijwilligerswerk.

Sinds vorig jaar zomer ben ik begonnen met mijn vrijwilligerswerk bij Stichting Leergeld Oss. Ik ben bij die stichting terecht gekomen doordat ik het jaar daarvoor stage gelopen heb bij de gelijknamige stichting in Tilburg.



Deze stichting is opgericht onder het motto: 'Alle kinderen mogen meedoen". Deze stichting vindt het namelijk uitermate belangrijk dat ieder kind mee kan op schoolreisje, schoolboeken heeft en kan sporten of muziekles kan volgen.

In het begin van mijn stage dacht ik dat het in Nederland erg goed geregeld was omtrent de armoede maar naarmate ik meer mensen sprak en bij meer cliënten op huisbezoek ging zag ik dat mijn beeld helemaal verkeerd was. De uitkering die veel mensen ontvangen is echt niet zo hoog en het is moeilijk om daarvan rond te komen. De dingen die wij als normaal ervaren zijn voor mensen met een uitkering, zeker gezinnen, een moeilijke taak om te volbrengen.

Zo is er veel obesitas (overgewicht) onder kinderen uit armoede gezinnen. Dit omdat helaas, vet eten goedkoper is dan gezond eten. Ook sporten is niet vanzelfsprekend en kost handen vol met geld.

Daarvoor is dus Stichting Leergeld opgezet om deze kinderen gelijke kansen te geven. Ik vind het een zeer goede zaak en toen ik via mijn stage te horen kreeg dat vlakbij mijn woonplaats ook een Leergeld zou starten, heb ik mezelf aangeboden als vrijwilliger.

De taken die ik doe bestaan uit huisbezoek bij klanten/cliënten en gegevens verwerken in de computer (ik ben iemand aan het inleren om deze taak van mij over te nemen uiteindelijk).



Hebben jullie er ooit aan gedacht om vrijwilligerswerk te doen? Het is een nobele zaak en altijd veel vraag naar. Als je geïnteresseerd bent geraakt en informatie wil over vrijwilligerswerk in jouw omgeving dan kun je contact opnemen met je gemeente.

8 reacties:

Anoniem zei

Ikzelf doe geen vrijwilligerswerk, heb er eerlijk gezegd geen tijd voor. Ik zou wel graag eens in de zomer ofzo naar Afrika gaan om daar wat vrijwilligerswerk te doen. Ik vind het echt wel lief en nobel van je, chapeau:)!

Anoniem zei

leuk, zo komen we wat meer over je te weten! :-D

Senna zei

Wat goed van je dat je dit doet. Ik heb ook heel lang vrijwillerswerk gedaan bij een jongerenproject. Helaas heb ik daar de laatste tijd helemaal geen tijd meer voor gehad. Wilde in elk geval zeggen dat ik het erg goed van je vind; dikke pluim voor jou!!

Elien zei

Ik zeg altijd dat ik, als ik op pensioen ben, mijn dagen ga vullen met vrijwilligerswerk. Dus ja, in de toekomst wil ik dit zeker doen!

Echt heel tof van je dat je dat doet!

Dhini zei

Tof dat je vrijwilligerswerk doet. Kheb ooit gedaan bij berjaadentehuis (fftjes maar)

Rosa zei

Wat goed van je dat je dat doet!

Anoniem zei

Wat knap van je dat je dit doet! Ik heb wel een tijdje bijscholing gegeven aan allochtone kinderen uit het middelbaar. En dat was heel fijn, tot ze me wiskunde gaven en laat ik daar nu net geen kaas van hebben gegeten :)

Mademoiselle zei

Ik vind het echt heel goed van je dat je dit doet, veel mensen zullen je er dankbaar voor zijn. :)
Ik denk erover om 'maatje' te worden, vooral omdat ik zelf ook een moeilijke periode heb (gehad) en ik wil iets terug doen.

Overigens heb ik nooit zo stilgestaan bij scholieren die thuis van een uitkering leven, ik vraag me echt af of er in mijn vriendenkring mensen zijn die het financieel zwaar hebben.

Een reactie posten

Over mij

Een paar kreten over mij:Eigenwijs, koppig, 24 jaar, samenwonend, relatie, student, huishoudelijk medewerker thuiszorg, vrijwilliger Stichting Leergeld Oss, bijna verhuizen!

Ik hou van: scrub, gezichtsmaskers, koken, lezen, badderen, films en slapen.